חברי MyTzadikהרשמה חינם!
לצורך אימות אנושי יש לסמן
התנא רבי שמעון בן גמליאל [הראשון]
תאריך הילולא: כ''ה סיון מקום קבורה: ישראל
דרכי גישה
fjrigjwwe9r0tbl_mysite_mytzadik:waysdes

כפר כנא: מכביש 77 יש לפנות בצומת המרומזרת לכביש 754 ולהמשיך ישר לכפר כנא, לאחר כ – 2.4 ק"מ לפנות ימינה ולהמשיך ישר כ – 500 מטר בין בתי הכפר. בשביל העפר המתפצל להמשיך בנתיב השמאלי כ – 3 מטר ובתוך מטע הזיתים שמצד שמאל נמצאת מערה ובה הציון.
ישנה דעה כי מקום קבורתו בדלתון.

fjrigjwwe9r0tbl_mysite_mytzadik:tzadikdes
אביו: רבן גמליאל הזקן.
בניו: אבא, רבן גמליאל דיבנה.
בתו: אמא שלום (בעלה רבי אליעזר בן הורקנוס).
סבא: רבי שמעון (מצד אביו).

נמנה על דור ראשון לתנאים – אחד מעשרה הרוגי מלכות.
דור רביעי להלל הזקן שעמד בראש הסנהדרין טרם חורבן בית המקדש השני 'הלל ושמעון גמליאל ושמעון [הוא שנקרא רשב"ג] נהגו נשיאותן בפני הבית מאה שנה' (תלמוד בבלי שבת ט"ו/א') והיה אחד מראשי השלטון בירושלים המתונים.
'אמרו עליו על רבן שמעון בן גמליאל כשהיה שמח בשמחת בית השואבה היה נוטל שמונה אבוקות של אור וזורק אותן ואין נוגעות זו בזו וכשהוא משתחווה נועץ שני גודליו בארץ ושוחה ונושק את הרצפה וזוקף ואין כל בריה יכולה לעשות כן' (הגהות הגר"א תלמוד בבלי תוספתא סוכה ד'/ג').
כאשר מחירם של התורים ובני יונה שמשמשים לקרבנותיהן של יולדות התייקר 'אמר רבן שמעון בן גמליאל: המעון הזה [כינוי לשבועה]! לא אלין הלילה עד שיהו בדינרין [שיוזל מחיר הקינים ויהיה כל קן בדינר כסף במקום דינר זהב]! נכנס לבית דין ולימד: האישה שיש עליה חמש לידות ודאות, חמש זיבות ודאות מביאה קרבן אחד ואוכלת בזבחים ואין השאר עליה חובה [ואינה חייבת להביא שאר הקרבנות]. ועמדו קינים ביו ביום ברבעתיים [ירד מחירם של הקינים עד שנמכר כל קן ברבע דינר של כסף]' (משנה כריתות א'/ז').
'כל ימי גדלתי בין החכמים ולא מצאתי לגוף טוב משתיקה, ולא המדרש עיקר אלא המעשה, וכל המרבה דברים מביא חטא' (אבות א'/י"ז).
'מעשה ברבן שמעון בן גמליאל שהיה על גבי מעלה בהר הבית וראה עובדת כוכבים אחת נאה ביותר אמר מה רבו מעשיך' (תלמוד בבלי עבודה זרה כ'/א').
'אמר רבן שמעון בן גמליאל לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב וכיום הכפורים' (תלמוד בבלי בבא בתרא קכ"א/א').
'רבן שמעון בן גמליאל אומר כל האוכל ושותה בתשעה באב כאילו אוכל ושותה ביום הכפורים' (תלמוד בבלי תענית ל'/ב').
קיימת דעה כי נהרג על ידי הקנאים.
בחודש סיון שנת ג'תתכ"ח נהרג יחד עם ר' ישמעאל כהן גדול 'כשתפסו את רבן שמעון בן גמליאל ואת רבי ישמעאל כהן גדול להריגה היה רשב"ג בוכה ואמר לרבי ישמעאל מפני מה אנו נהרגין כעובדי עבודה זרה וכמחללי שבתות וכאוכלי נבילות וטריפות ושקצים ורמשים תהא מיתתנו אמר לו רבי ישמעאל אני אדון לפניך לפעמים יש לנו לשפוט את הדין ולא שפטנו אותו באמת ולפעמים באו עדי שקר והעידו בפנינו ולא חקרנו ודרשנו היטב ועברנו על מה שכתוב בתורה... לכן נתחייבנו מיתה או לפעמים אנחנו נכנסנו לבית המרחץ או לפעמים נפנינו לאכול ולשתות ובאו באותה הפעם יתומים ואלמנות לתבוע פרנסתן ואמר להם השמש שלנו אין השעה פנויה לנו ונמצאו האלמנה והיתום מעונים... בא וראה אף על פי שהיו יוצאין להריגה היו מכבדין זה את זה. זה אומר אין אני גדול מחברי אלא חברי גדול ממני לכן הרגו אותי תחלה כדי שלא אראה במיתת חברי וזה אומר הרגו אותי תחלה ואל אראה במיתת חברי והיו מפילין גורלות ונפל הגורל על רבן שמעון בן גמליאל בתחילה נטל רבי ישמעאל כהן גדול את ראשו של רשב"ג והושיבו בחיקו והיה מגפפו ומחבקו ומנשקו ואמר ליה רבי איך נטמנה לשונך בעפר והאיך נתמלא פיך באבנים ועפר כעובדי עבודה זרה וכמחללי שבתות' (תנא דבי אליהו רבא פרק ל').
'כשנהרגו רבן שמעון ורבי ישמעאל, באה שמועה אצל רבי עקיבא ואצל רבי יהודה בן בבא, עמדו וחגרו מותניהם שקים וקרעו את בגדיהם ואמרו... לסוף פורעניות גדולות עתידות לבוא לעולם ולפיכך נסתלקו אלו מן העולם' (מסכת שמחות ח' הלכה ח').