חברי MyTzadikהרשמה חינם!
לצורך אימות אנושי יש לסמן
המקובל רבי יום טוב ידיד הלוי
תאריך הילולא: ל' סיון מקום קבורה: סוריה
דרכי גישה
fjrigjwwe9r0tbl_mysite_mytza
חלב [ארם צובא].
fjrigjwwe9r0tbl_mysite_mytzadik:tzadi
אביו: ר' יצחק.
אמו: קמר.
אשתו: רחל (בזיווג ראשון), נזהה (בזיווג שני).
בניו: מזיווג ראשון – המקובל רבי אליעזר רחמים (בעל "אריה שאג"), ר' יוסף, ר' יצחק ור' משה. מזיווג שני – מנחם.
בתו: מזיווג ראשון – שרה (בעלה ר' אהרן אבוטבול).
אחיו: ר' יוסף כלף.
מתלמידיו: ר' דוד סתהון דבאח (בעל "יעלה הד"ס").

נולד בשנת ה'תרט"ז בארם צובא [חלב] (סוריה).
מילדותו ניכר בכישרונותיו המיוחדים, נמנע ממאכלים שאינם חיוניים ואף בתלמוד התורה העדיף לשקוד על לימוד התורה על פני משחק עם הילדים בגילו. טרם הגיע לגיל 13 התפרסם בחוכמתו ובקיאותו בתורה ואת דרשת הבר מצוה שלו חיבר בעצמו.
בגיל 18 נשא לאשה את בתו של ר' יוסף לבטון שדרשה בתוקף כי לא יעסוק במסחר וימשיך לשקוד על לימוד התורה.
חלק מבניו נפטרו בצעירותם ובשנת ה'תר"ן עלה עם משפחתו לארץ ישראל, שכר דירה בירושלים בסמוך לביתו של רבי מרדכי טברסקי ולמד בישיבת "בית א-ל". שכר אדם שיעיר אותו ואנשים נוספים שיבואו עמו לבית הכנסת ללמוד כל הלילה ואף דאג עבורם לתה קפה וסוכר, כל חצות לילה ערך "תיקון חצות", המשיך בלימוד תורת הקבלה וידע בעל פה את כל כתבי האר"י [רבי יצחק לוריא אשכנזי]. התפלל בדביקות עם כוונות האר"י, קיים את המצוות ברגש של חיבה והתלהבות והשפיע על הנמצאים בקרבתו טהרה וקדושה. נהג לערוך תעניות וסיגופים, הסתפק במעט מזון החיוני לקיום וטרם אכילתו היה מכוון בכוונות הסעודה על פי כתבי הרש"ש [המקובל רבי שלום מזרחי שרעבי] על מנת להעלות ולתקן ניצוצות המגולגלים במזון. שנא את הבלי העולם הזה, לא דאג ולא התאונן על מצבו הכלכלי הדחוק ולהצעות הרבות שקיבל לכהן כרב בקהילות שונות סרב והשיב 'אם תביאו עמי גם את רבי מוטל'ה ואת חכמי ישיבת "בית א-ל" אסכים גם ללא קבלת שכר, כי בלעדם אין לי חיות'. על אף שסבל ייסורים ומחולי השבר תמיד היה בשמחה, קיבל כל אדם בסבר פנים יפות וכיבד כל אדם, בשום אופן לא הסכים לשמוע לשון הרע ורדף אחר השלום. ניצל כל רגע ללימוד התורה וגם כשהוזמן לברית מילה או לערוך חופה ישב בפינה כשספר בידו. לימד "שולחן ערוך" וספרי מוסר בבית כנסת "רבן יוחנן בן זכאי" ובכל ליל שישי השתדל ללמוד ולקרוא מזמורי תהילים בחברת הבוכרים. בענוותנותו פנה אל יהודים אמידים על מנת שיתמכו כלכלית בתלמידי חכמים שהתמסרו ללימוד התורה ובשנת ה'תר"ע הוציא לאור את הספר "תומר דבורה" להרמ"ק [המקובל רבי משה קורדובירו].
מחמת הרעב הכבד ששרר בירושלים במהלך מלחמת העולם הראשונה בכ"ח כסלו ה'תרע"ז זוגתו (רחל) נפטרה. בתחילת חודש אלול שב לעיר חלב, נשא לאשה את בתו של ר' מנחם גנדי הכהן ולימד את תורת הנסתר.
בי' אלול ה'תרע"ז נפטר בנו הבכור (ר' יצחק) שהתגורר בפורט סעיד (מצרים) ובד' שבט ה'תרע"ט נולד בנו היחיד מזוגתו השניה – מנחם.
בכ"ד טבת ה'תרפ"ג נפטר אחיו (ר' יוסף כלף).
בכ"ח סיון ה'תרפ"ג מצב בריאותו התדרדר וכעבור ימים אחדים השיב את נשמתו ליוצרה.
מספריו:
•    שמחת יום טוב (ק)